Wycena spółki metodą DCF – na czym polega metoda dochodowa wyceny firmy?

Wycena przedsiębiorstwa metodą DCF jest sposobem na poznanie wartości firmy, szacując przyszłe przepływy pieniężne. Jest to jedna z metod dochodowych, czyli podejścia mówiącego, że wartość spółki zależy od zysków, które wygeneruje w przyszłości.

Na czym polega metoda DCF? W jaki sposób się ją stosuje? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w tym artykule.

Co to jest metoda DCF w wycenie przedsiębiorstw?

Metoda DCF (skrót od ang. discounted cash flow) to wycena firmy metodą dochodową. DFC to jedna z najpopularniejszych metod wyceny spółek z o.o. Jej idea polega na oszacowaniu wartości przedsiębiorstwa na podstawie przyszłych przepływów pieniężnych. DCF uwzględnia zatem zdolność spółki do generowania dochodów oraz ryzyko związane z działalnością.

Główne zasady metody dochodowej DCF wyceny

DCF to metoda zdyskontowanych przepływów pieniężnych, czyli bazująca na podejściu do przepływów pieniężnych (zarówno zysków, jak i strat) wygenerowanych w przyszłości w odniesieniu do daty bieżącej. Co to dokładnie oznacza? Wyceniając firmę metodą DCF, przewidujemy, jaki zysk wytworzy w przyszłości i ile ten zysk jest wart dzisiaj. Mówiąc bardziej potocznie – szacujemy, ile złotówka wypracowana za jakiś czas, jest warta obecnie.

Zgodnie z teorią utarty wartości pieniądza, zysk wygenerowany za X czasu jest mniej wart niż obecnie. Nie jest to tylko wynik inflacji, ale i stopy dyskontowej. Jest to różnica (zwana też stopą zwrotu) pomiędzy zyskami, które wypracowałyby środki otrzymane w przyszłości, gdybyśmy dostali i zainwestowali je dzisiaj.

W metodzie DCF kluczowym narzędziem jest biznesplan stworzony w oparciu o inwestycje, prognozy operacyjne, kosztowe, warunki płatności itd.

Wycena DCF – etapy

1. Identyfikacja modelu biznesowego.

2. Analiza mikrootoczenia – powiązań z klientami, kontrahentami i konkurencją.

3. Analiza sytuacji bieżącej – to tak naprawdę pierwszy, sprecyzowany krok metody DCF. Analizuje się sytuację na rynku i kwestie kluczowe dla oszacowania przyszłych przepływów pieniężnych: dynamikę przychodów ze sprzedaży, rentowność sprzedaży itp.

4. Prognoza finansowa z wykorzystaniem wskaźników cyklu należności, zapasów i zobowiązań.

5. Określenie wolnych przepływów finansowych na podstawie sporządzonej prognozy.

6. Podsumowanie wyceny metodą DCF.

Przy wycenie DCF, którą w praktyce można przeprowadzić na wiele sposobów, kluczowe są trzy kwestie. Po pierwsze – oszacowanie przyszłych przepływów pieniężnych pod kątem ich wartości i okresu, w którym nastąpią. Po drugie – określenie wolnych przepływów pieniężnych na podstawie oszacowanych. Po trzecie – dobór stopy dyskontowej.

Podstawowym sposobem na ustalenie stopy zwrotu jest tzw. model CAPM. Mówi on, że na spodziewaną stopę zwrotu z aktywów składa się wolna od ryzyka stawka procentowa plus premia za ryzyko. Model CAPM ma kilka wariacji, w zależności od przyjętej metodologii.

Wycena DCF – modele wyceny

Przy metodzie DCF stosuje się zazwyczaj trzy warianty wyceny. Różnią się one zasadniczo podejściem do rozliczenia kosztów odsetkowych i spłat zobowiązań oraz podejściem do uzgodnienia stopy dyskontowej.

· FCF (zwane też FCFF) – wycena spółki na podstawie przepływów pieniężnych generowanych dla właścicieli i wierzycieli kapitału własnego.

· FCE (FCFE) – wycena spółki na podstawie przepływów pieniężnych generowanych dla właścicieli kapitału własnego.

· APV – wycena spółki na podstawie przepływów pieniężnych generowanych dla właścicieli i wierzycieli kapitału własnego z uwzględnieniem tarcz podatkowych.

Metod wyceny przedsiębiorstw jest wiele. Metoda dochodowa DCF wg wielu specjalistów jest najbardziej miarodajna, ale nie jest ona odpowiednia do wyceny każdego rodzaju firmy – np. nie stosuje się do wyceny spółek młodych (z krótką historią finansową) i start-upów.

__________

Jeśli potrzebujesz kontaktu w sprawie wyceny przedsiębiorstwa metodą DCF lub masz dodatkowe pytania, skontaktuj się z nami!
  • Wodzisławska 358, 44-274 Rybnik
  • +48 728 370 556
  • biuro@iee.pl
Kliknij żeby ocenić post!
[Liczba ocen: 0 Średnia: 0]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *