Jak zwiększyć wartość przedsiębiorstwa? Sposoby na zwiększenie wartości spółki z o.o.

Decyzja o sprzedaży spółki lub pozyskaniu inwestorów to jedno z najważniejszych wyzwań dla organizacji. W obu przypadkach kluczowe jest to, jaką wartość ma przedsiębiorstwo. A no taką, na jaką zostanie wycenione. Wycena firmy opiera się na przewidywanym dochodzie. Dochód można zwiększyć i nie tylko poprzez sprzedaż.

Poniżej przyglądamy się kilku sposobom na zwiększenie wartości spółki.

Value Based Managment – na czym polega sposób na zwiększenie wartości firmy?

Value Based Management (tłum. z ang. – zarządzanie wartością przedsiębiorstwa) to metoda zarządzania strategicznego i operacyjnego przedsiębiorstwem. Ideą VBM jest takie kreowanie korzyści ekonomicznych w postaci wzrostu wartości spółki, aby stopa zwrotu z inwestycji przewyższała średni ważony koszt kapitału, który potrzebny jest do jego obsługi. Koncepcja VBM koncentruje wysiłki organizacji na tworzeniu jej wartości dla akcjonariuszy w długoterminowej perspektywie.

VBM skupia się na trzech obszarach: wycenie wartości przedsiębiorstwa, miernikach okresowej oceny wyników oraz programach motywacyjnych dla zarządzających firmą i jej pracowników. Value Based Management wpływa na podniesienie świadomości finansowych skutków wszystkich działań podejmowanych w firmie.

Co zwiększa wartość spółki z o.o.?

Zwiększenie wartości firmy przynosi właścicielom korzyść w okresie bieżącym, a w przyszłości przyczyni się do zwiększonego zainteresowania ewentualnych nabywców. Większość skutecznych metod powiększania wartości przedsiębiorstwa to sposoby długofalowe, więc warto wdrożyć je jak najszybciej, aby najkrócej czekać na wyniki.

Marża zysku operacyjnego

Wzrost wartości firmy to przede wszystkim wzrost przychodów ze sprzedaży przy zachowaniu lub wzroście marży i zysku operacyjnego. Źródłem wzrostu przychodów może być rozwój organiczny. Przejawia się on we wzmocnieniu pozycji rynkowej przedsiębiorstwa poprzez działania wewnętrzne, takie jak zwiększanie bazy klientów na obecne produkty czy poszerzenie oferty.

Stopa podatku dochodowego

Efektywna stawka podatkowa to różnica pomiędzy wynikiem finansowym a podstawą opodatkowania, czyli – krótko mówiąc – podatek faktycznie zapłacony. Ten parametr to najważniejszy wskaźnik efektywności podatkowej przedsiębiorstwa. Efektywna stawka podatku informuje o tym, jak skuteczna jest prowadzona polityka podatkowa. O ile nominalna stawka podatku jest stała i narzucona przepisami, tak efektywną każde przedsiębiorstwo może wykreować umiejętnie korzystając z ulg, odliczeń i innych elementów strategii podatkowej.

Inwestycje w środki trwałe

Aby przedsiębiorstwo się rozwijało musi inwestować w nowe aktywa takie jak maszyny, urządzenia, nowoczesne technologie. Celem firmy powinna być inwestycja w te instrumenty, które jednocześnie przyczynią się do wzrostu – a przynajmniej do zachowania – przychodu. Inwestycje w krótkim terminie zmniejszają wartość firmy, ale mogą ją znacznie podwyższyć w perspektywie długofalowej.

Inwestycje w kapitał obrotowy

Kolejny sposób na zwiększenie wartości przedsiębiorstwa to utrzymanie jak najniższego zapotrzebowania na kapitał obrotowy. Jak to zrobić w praktyce? Np. negocjując z dostawcami dłuższe terminy i płatności i umiejętnie żonglując należnościami dla nich, optymalizując zarządzanie zapasami i towarami zgodnie z koncepcjami Just In Time czy FIFO.

Jak zwiększyć wartość firmy?

Czasem dobrym sposobem na zwiększenie wartości spółki jest nie tylko wewnętrzne przeorganizowanie, ale i otworzenie się na nowe rynki. Taki sam efekty można osiągnąć nie zaczynając od zera, ale przejmując mniejsze przedsiębiorstwo z pokrewnej branży. Przejęcie podobnej firmy przyniesie korzyści, takie jak dywersyfikacja rynku przy jednoczesnej synergii operacyjnej i kosztowej.

Kliknij żeby ocenić post!
[Liczba ocen: 1 Średnia: 5]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *